تفاوت کولر گازی و چیلر فن کوئل در چیست؟

تفاوت فن کویل و کولر گازی
-
دسته : وبلاگ

تفاوت کولر گازی و چیلر فن کوئل : شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بین خریدن یا نخریدن دو جنس که کار یکسانی انجام میدهند مردد مانده باشید. ما در این مقاله میخواهیم برای کسانی که می‌خواهند، وسیله‌ای برای خنک کردن مکانی که در نظر دارند، تهیه  کنند، ولی اینکه چیلر فن کوئل بهتر است یا کولر گازی، تردید  دارند چند مورد از ویژگیهای  این دو دستگاه را با هم مقایسه می کنیم شاید با خواندن این مقاله بتونید انتخاب درستی داشته باشید.

تفاوت بین عملکرد کولر گازی و چیلر فن کوئل

مهمترین موضوع درباره تفاوت بین کولر گازی و چیلر فن کوئل در نوع عملکرد این دو دستگاه میباشد. کولرهای گازی و اسپلیت ها دارای یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی می‌باشند، که به هم وصل  می‌باشند. و به طور مستقل عمل میکنند و بدون نیاز به موتورخانه مرکزی و یا تجهیزات جانبی خاصی فرآیند خنک کردن یا گرم کردن محیط را انجام می‌دهند. با جریان ماده مبرد درون لوله های مسی و ایجاد سیکل تراکمی تبرید، تأمین سرمایش یا گرمایش یک اتاق، سالن واحد مسکونی و … انجام می‌شود. ولی سیستم های چیلر فن کوئل به تجهیزات مکملی نیاز دارند و به تنهایی قادر به خنک کردن یا گرم کردن هوا نیستند.

اسپلیت ها به دلیل محدودیت ظرفیت بیشتر مناسب فضاهای کوچک مانند اتاق خواب و سالن پذیرایی هستند و برای فضاهای بزرگتر باید از چند دستگاه در کنار هم استفاده کرد که هزینه های زیادی دارد. از طرف دیگر، سیستم های چیلر فن کوئل قابلیت تأمین سرمایش و گرمایش تعداد بیشتری از ساختمان ها و اتاقها را همزمان دارا می‌باشد. از چیلر فن کوئل در اداره جات  بیمارستانها و هتل‌ها و حتی در ساختمانهای مسکونی بزرگ میتوان استفاده کرد.

تنوع محصولات چیلر فن کوئل بیشتر است و انواع گوناگونی دارد که بنا به محیطی که مورد استفاده قرار می گیرد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

تفاوت کولر گازی و چیلر فن کوئل در مصرف برق

با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، صرفه جویی اقتصادی، در خرید وسایل کم مصرف می‌باشد. در بررسی تفاوتهای بین کولر گازی و چیلر فن کوئل متوجه خواهید شد که مصرف برق سیستم های چیلر فن کوئل به طور چشمگیری کمتر است. این امر به دلیل استفاده از تجهیزات مکملی مانند دیگ های آب گرم است که انرژی های دیگری را مصرف می‌کنند، که این باعث کاهش قابل توجهی در مصرف برق این دستگاه‌ها می‌شود. به عنوان مثال، چیلر ها و مینی چیلر های تراکمی از برق و چیلرهای آب گرم یا پکیج گرمایشی که به دیگ ‌ها متصل هستند، استفاده می‌کنند.

این تجهیزات با استفاده از گاز شهری یا حتی سوخت های دیگری مانند گازوئیل عمل می‌کنند. به این ترتیب، مصرف برق چیلر فن کوئل در فصول سرد سال بسیار کمتر بوده و در تابستان نیز، مصرف برق یک چیلر مرکزی به مراتب از مصرف برق چندین کولر گازی در کنار هم، خیلی کمتر است. در صورتی که کولرهای گازی دارای مصرف برق قابل توجهی هستند زیرا عملکرد همه بخش‌های کولر، از جمله یونیت داخلی و خارجی، بر اساس برق انجام می‌شود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که در مقایسه کلی بین چیلر فن کوئل و کولر گازی از نظر مصرف برق، چیلر فن کوئل دارای مصرف کمتر و راندمان بالاتری است.

تفاوت از نظر اشغال فضا و زیبایی در نمای ساختمان

تا کنون تحقیقات متعددی درباره مقایسه چیلر فن کوئل با کولر گازی از نظر تاثیر در نمای ساختمان انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که تجهیزات جانبی سیستم های چیلر فن کوئل، مانند چیلر یا بویلر، هیچگونه تاثیر منفی در نمای خارجی ساختمان ایجاد نمی‌کنند و در نمای دید ساختمان قرار نمی‌گیرند. به عبارت دیگر، سیستم های چیلر فن کوئل توانسته‌اند به راحتی جای خود را در ساختمان پیدا کنند بدون اینکه زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهند.

در حالیکه، یونیت خارجی کولر های گازی عموماً در نمای دید ساختمان قرار می‌گیرند، به ویژه زمانی که تعداد آن‌ها زیاد باشد. این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر روی زیبایی و نمای ساختمان داشته باشد و از این رو، کاربران علاقه دارند که در پاسخ به این مشکل، سیستم چیلر فن کوئل را به عنوان جایگزینی مطلوب برای یونیت های خارجی کولر گازی در نظر بگیرند. با تأکید بر این نکته که سیستم های چیلر فن کوئل هیچ تاثیر منفی در نمای ساختمان ایجاد نمی‌کنند.

تفاوت کولر گازی و چیلر فن کوئل در قدرت ایجاد سرمایش و گرمایش محیط

قدرت کولرهای گازی در تولید سرمایش مخصوصا در مناطق گرمسیری و مرطوب خیلی بیشتر و بهتر است. ولی بهتر است از کولرهای گازی برای ایجاد گرما استفاده نشود زیرا هم مصرف برق بالایی دارد هم به مرور زمان عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. در عوض، چیلر فن کوئل برای سرمایش از آب سرد چیلر استفاده می‌کند و برای گرمایش از آب گرم مورد نیاز از موتورخانه مرکزی یا پکیج گرمایشی تأمین می‌شود.

این سیستم عملکرد چیلر فن کوئل را در فرآیند سرمایش و گرمایش محیط پایدار و با مصرف انرژی کمتر نسبت به کولر گازی و اسپلیت نشان می‌دهد. در مورد توان گرمایش، چیلر فن کوئل نیاز به تجهیزات مکمل گرمایشی ندارد، در حالی که کولر گازی به تجهیزات مکمل گرمایشی نیاز دارد.

چه تفاوتهای بین هزینه های خرید کولر گازی و چیلر فن کوئل وجود دارد؟

کولرهای گازی به خوبی در مناطقی با آب و هوای گرم و شرجی عمل می‌کنند و باعث می‌شوند هوای ساختمان به سرعت و زودتر خنک شود. از سوی دیگر، چیلر فن کوئل در زمستان می‌تواند عملکرد بسیار موفق تری داشته باشند و بخش‌های مختلف ساختمان را به خوبی گرم کند.

برای انجام مقایسه هزینه اولیه بین چیلر فن کوئل و کولر گازی برای یک ساختمان با زیربنای کوچک، نیاز داریم تمام تجهیزات جانبی هر کدام را در نظر بگیریم. به عنوان مثال، هزینه خرید چندین چیلر فن کوئل همراه با پکیج گرمایشی و یا دیگ آب گرم را با هزینه خرید یک کولر گازی به همراه پکیج گرمایشی و رادیاتور مقایسه می‌کنیم.

در مقایسه نصب چیلر فن کوئل و اسپلیت در ساختمان های دارای اتاق ها و فضاهای متعدد، نصب سه یا چهار دستگاه کولر گازی نمیتواند به همه نیازها پاسخ دهد. علاوه بر این، نصب چندین دستگاه کولر گازی در یک واحد مسکونی یا اداری، محدودیت ها و زمینه های نصب را افزایش می دهد. به علاوه، نصب چندین یونیت خارجی در یک ساختمان فضای زیادی اشغال می کند. در مقابل، چیلر فن کوئل ها بدون هیچ گونه محدودیتی در تعداد، قادر به نصب و عملکرد مطلوب در فضاهای مختلف ساختمان هستند.

از لحاظ اقتصادی، خرید چند دستگاه اسپلیت برای یک ساختمان مقرون به صرفه نیست و باعث افزایش هزینه های جاری ساختمان مانند مصرف برق و تمامیت دستگاه میشود.

سخن پایانی

در این مقاله با عملکرد کولر گازی و چیلر فن کوئل و تفاوت های بین این دو دستگاه آشنا شدید. در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر شما برای خنک کردن یک آپارتمان کوچک یا یک سالن آرایش یا مطب خود دنبال یک وسیله خنک کننده می‌گردید اگر ساختمان شما چیلر مرکزی ندارد بهترین گزینه خرید یک کولر گازی متناسب با فضای مصرفی تان می‌باشد. شرکت تهویه گستر ویسمن یک برند مطمئن و با کیفیت در زمینه تولید، توزیع و مشاوره تهویه مطبوع است. کارشناسان ما شما را در انتخاب یک تهویه مطبوع مناسب با محیط زندگیتان یاری خواهند کرد. با ما در تماس باشید تا کیفیتی فوق العاده را تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
share-icon

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*