راهکارهای کاهش مصرف برق کولر گازی

کاهش مصرف برق کولر گازی
-
دسته : وبلاگ

با افزایش گاز های گلخانه‌ای و گرمتر شدن هوا و کم آبی استفاده از کولرهای آبی به تنهایی کافی  نیست تا منازل را خنک کند، بنابراین به وسایل سرمایشی با خنک کنندگی بیشتر  نیاز است، مانند کولرهای گازی، با اینکه مردم به شدت تمایل دارند کولرهای گازی بخرند. یکی از دلایلی که مانع خرید کولر گازی می‌شود، قبوض برق سنگین است. مصرف برق بالای کولرهای گازی معمولاً یکی از اصلی‌ ترین دلایلی است که مردم را از خرید آنها منصرف می‌کند، اما خوشبختانه با وجود کولرهای اینورتر دار و راهکارهایی که در این مقاله پیشنهاد می‌دهیم، این مشکل تا حد زیادی قابل حل است. بکارگیری این راهکارهای کاهش مصرف برق در کولرهای گازی و اسپلیت به شما نحوه بهره برداری درست از کولر گازی را نشان خواهد داد. توجه داشته باشید که یکی از اقداماتی که از ابتدا منجر به کاهش مصرف برق کولر گازی می‌شود، نصب صحیح و تنظیمات دقیق کولر گازی است.

۱- مصرف برق کمتر با نصب صحیح کولر گازی و اسپلیت

برای کاهش مصرف برق کولر گازی، نصب صحیح کولر گازی و استفاده از مکان مناسب برای نصب آن از بهترین راه‌هاست. اگر نصب کولر گازی به درستی انجام نشود، علاوه بر افزایش مصرف برق، بر عمر کولر گازی تاثیر منفی خواهد گذاشت. مشاوران متخصص در این زمینه می‌توانند به شما در تعیین مکان مناسب نصب کولر گازی کمک کنند. سعی کنید پنل داخلی را در جایی که معمولاً می‌نشینید درست در مقابل آن قرار دهید. از آن جایی که هوای گرم در زیر سقف جمع می‌شود، سعی کنید پنل داخلی از سقف فاصله‌ای مناسب داشته باشد تا سرما دهی کولر گازی شما دچار مشکل نشود. پنل بیرونی را هم در جایی قرار دهید که جریان هوا بتواند آزادانه در آن حرکت کند. به این ترتیب، با نصب صحیح کولر گازی تا ۳۰٪ در کاهش مصرف  برق صرفه جویی کنید.

این نصب باید توسط افراد متخصص انجام شود تا کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپلیت اتفاق بیافتد.

۲- کاهش مصرف برق کولر گازی با برچسب انرژی مناسب

یکی از بیشترین سوالاتی که روزانه با آن رو به رو هستیم این است که چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم ؟ استفاده از کولر گازی اینورتر دار به خودی خود موجب کاهش مصرف انرژی و برق کولر و اسپیلت ها می‌شود.

معمولا سطح مصرف در کولر های گازی اینورتر دار A یا B است و وجود اینورتر باعث می‌شود دور موتور به نسبت نیاز موتور افزایش و یا کاهش داشته باشد و همین به مصرف برق در کولر گازی کمک می‌کند.

توجه به EER دستگاه بسیار حائز اهمیت است. پس قبل از خرید یک کولر گازی  در مورد سطح مصرف انرژی دستگاه مورد نظرتان تحقیق و بررسی کافی داشته باشید.

گرید انرژی که کولر گازی ها دارند بستگی به این دارد که آیا کولر اینورتر دارد یا خیر و نوع کمپرسور آن چیست.

با این طبقه بندی گرید های آن عبارتند از : c، B، A+، A++ و D.

کولر های گازی که گرید A++ دارند جزو کم مصرف ترین کولر ها محسوب می‌شوند و کولر های دارای گرید C و D جزو پر مصرف ترین ها به شمار می‌روند.

مواظب باشید تا هنگام خرید به شما دستگاه تقلبی که گرید آن ها ظاهرا A+++ است ندهند نباید گول تبلیغات دروغین آن ها را بخورید. حتماً  از مارک ‌های معتبر و شناخته شده استفاده کنید. به این ترتیب اولین گام برای کاهش مصرف برق کولر گازی، خرید کولر گازی های اینورتردار می‌باشد.

۳- کاهش مصرف برق کولر گازی با دمای مناسب

شاید شما نیز این سوال را از خود پرسیده باشید که در چه دمایی مصرف کولر گازی و اسپلیت پایین می‌آید؟ انتخاب دمای مناسب برای کولر گازی یکی دیگر از راه های کاهش مصرف برق می‌باشد. اگر دمای کولر تان را مناسب تنظیم نمایید از هوای خنک آن لذت خواهید برد و احساس سرمای دل نشینی را خواهید کرد.

اگر این دما را بیش از اندازه پایین بیاورید دستگاه و کمپرسور مجبورند که به صورت مداوم کار کنند تا دما همچنان پایین نگه داشته بشود و به این صورت هم به دستگاه فشار بیش تری می‌آید و هم به واسطه کار کردن بیش از حد کولر مقدار برق مصرفی نیز بالا تر خواهد رفت.

معمولا دمای مناسبی که برای کم مصرف ترین حالت کولر گازی در نظر می‌گیرند بسته به طبع شما بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد می‌باشد.

۴- برای کاهش مصرف برق کولر گازی دمای مناسب با ظرفیت محیط انتخاب کنید

برای آن که در مصرف برق کولر گازی صرفه جویی کنید. باید بگوییم بهتر است هنگام خرید کولر گازی به ظرفیت مناسب آن توجه نمایید.

همان طور که می‌دانید کولر های گازی حتی در حالت فن هم مصرف برق بالایی دارند پس توجه به این نکته که برای چه فضا و چه متراژی چه نوع کولر گازی انتخاب می نماییم بسیار مهم و حائز اهمیت است.

اگر این انتخاب درست صورت بگیرد مصرف برق و انرژی تا حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

البته منظور از ظرفیت مناسب تنها متراژ واحد آپارتمان شما نیست. اگر شما ساکن طبقه آخر ساختمان هستید به دلیل تابش مستقیم نور خورشید فضای گرم تری خواهید داشت و این موضوع را هم باید در زمان خرید کولر گازی مد نظر قرار دهید.

در این نوع واحد ها و در واحد های مسکونی به ازای هر متر مربع از مساحت آپارتمان بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ و در واحد های تجاری و اداری ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ BT ظرفیت برودتی را باید در نظر گرفت.

همان طور که اشاره شد این ظرفیت مربوط به زمانی است که واحد مربوطه در طبقه بالای ساختمان باشد. اما اگر واحد مورد مصرف شما در طبقه وسط باشد این مقدار در واحد های مسکونی ۴۰۰ تا ۵۰۰ و در واحد های اداری و تجاری بین ۷۰۰ تا ۱۰۰ BT ظرفیت برودتی می‌باشد.

در صورتی که ظرفیت مربوطه برای کولر گازی درست انتخاب شود نیازی به روشن بودن دائمی کولر نخواهید داشت. پس میتوان گفت برای پاسخ به سوال چگونه مصرف کولر گازی را کم کنیم باید به محل نصب کولر گازی و ظرفیت کولر گازی متناسب با محل مورد نظر دقت داشته باشید.

۵- از سالم بودن کولر گازی اطمینان حاصل کنید

کولر گازی هم مثل تمام وسایل برقی حساس احتیاج به تعمیر و سرویس سالیانه دارد. سعی کنید اقلا سالی یک بار با کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه و یا تماس گرفتن با نمایندگی دستگاه خریداری شده اشکالات آن را رفع کنید. با این کار از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید و با تعمیر به موقع کولر گازی و شاٰرژ آن به کارکرد بالای آن کمک کنید. تا مصرف برق کمتری داشته باشید.

در صورتی که کولر شما اشکالاتی داشته باشد و شما از آن مطلع نباشید دستگاه برای این که دمای مورد نظر شما تأمین کند دچار فشار زیادی خواهد شد و ممکن است استهلاک بالایی پیدا کند و کارکرد آن به شکل بیهوده ای بالا برود و مسلما میزان برق مصرفی آن نیز بالا تر خواهد رفت.

پس میتوان گفت بهترین ترفند کاهش مصرف برق کولر گازی این است که حتما به خاطر داشته باشید که سالیانه یک بار سرویس کولر گازی را انجام دهید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

۶- راهکار کاهش مصرف برق کولر گازی با استفاده از ترموستات قابل برنامه ریزی

همان طور که می‌دانید از ترموستات برای تنظیم دمای محیط استفاده می‌شود.

اگر این ترموستات قابل برنامه ریزی باشد طبق برنامه ریزی که به آن داده اید می تواند در زمانی که در منزل هستید دمای خانه را به همان صورتی که شما می خواهید نگه دارد و این بهترین ترفند کاهش مصرف کولر گازی محسوب میشود.

با نصب این ترموستات روی کولر گازی طبق فرمانی که شما به آن می‌دهید کولر گازی در ساعاتی که شما در منزل هستید دمای مطبوع را فراهم می آورد و زمانی که نیازی به آن ندارید و یا در منزل حضور ندارید دستور خاموش شدن دستگاه را می‌دهد.

این ترموستات مهم ترین کمک را در کاهش مصرف کولر گازی به شما خواهد کرد.

۷- فیلتر کولر گازی خود را تمیز نگه دارید تا از مصرف بیش از اندازه برق جلوگیری کنید.

فیلتر ها نقش بسیار مهمی در کارایی بهتر دستگاه کولر گازی شما دارند. وجود گرد و غبار و دود و پرز روی فیلتر ها کارکرد بهینه  دستگاه را کاهش  داده و موجب وارد شدن فشار بیش تر روی دستگاه میگردد. تعویض و تمیز کردن فیلتر های کولر گازی میتواند به مقدار زیادی از مصرف برق کم کند.

۸- نصب سایبان برای کندانسور کولر گازی

یکی از راه هایی که برای چگونگی کاهش مصرف برق کولر گازی توصیه میشود نصب سایبان میباشد.

چه بهتر که دستگاه زیر سایه درختان باشد تا هوای اطراف خنک تر باشد اما در غیر این صورت حتما سایبان مناسبی برای یونیت خارجی دستگاه خود تهیه نمایید.

برای نصب یونیت خارجی دستگاه در نظر داشته باشید که بهتر است این دستگاه در قسمت شمالی ساختمان نصب شود زیرا هر چه یونیت خارجی کم تر در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد بهتر است.

۹- باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر گازی

یکی از مواردی که به مصرف بیشتر انرژی توسط کولر گازی منجر میشود باز بودن درب و پنجره‌ها هنگام روشن بودن کولر گازی میباشد. در این حالت هرچه کمپرسور و ترموستات کولر گازی فعالیت میکند هوا به دمای مطلوب نمیرسد و این قطعات مدام مجبور به فعالیت و مصرف انرژی هستند. با بستن درها و پنجره ها هنگام استفاده از کولر گازی از کار کردن بیش از اندازه دستگاه و مصرف برق بیشتر جلوگیری کنید.

کلام پایانی

در این مقاله روشهای درست کاهش برق مصرفی در کولر های گازی را با شما عزیزان در میان گذاشتیم زیرا پر مصرف بودن کولر های گازی دغدغه همه مصرف کنندگان کولر های گازی می‌باشد شما می‌توانید با دقت به این چند نکته کلیدی به کاهش مصرف برق کولر های گازی خود کمک کنید. تا در این تابستان داغ از سرمای دلپزیر کولرهای گازی لذت ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)
share-icon

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*