علت کم شدن سرمای کولر گازی

علت کم شدن سرمای کولر گازی
15 دقیقه مطالعه
-
دسته : وبلاگ

در فصل تابستان، یکی از روش‌هایی که برای خنک شدن خانه استفاده می‌شود، کولرها هستند. در این بین، کولرهای گازی باعث خنک شدن فضای داخلی خانه می‌شوند و از نظر عملکرد، بهترین گزینه هستند. با این‌ حال، بعضی اوقات این کولرهای گازی، به جای ایجاد فضای خنک، هوای گرمی از خود منتشر می‌کنند. عللی که باعث کاهش سرمای اسپلیت می‌شود، بسیار متنوع است، در اینجا قصد داریم نقص‌ ها و مشکلات مختلفی که باعث کاهش عملکرد کولرهای گازی می‌شوند را بررسی کنیم و راه حلی برای آن‌ها پیدا کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درمورد علت کم شدن سرمای کولر گازی کسب کنید.

کاهش سرمای کولر گازی به علت تمیز نبودن فیلتر های پنل داخلی

فیلتر پنل داخلی یکی از عناصر مهم در عملکرد موثر کولرهای گازی است. این فیلتر ها جلوی ورود گرد و غبار داخل خانه، به درون کولر گازی را میگیرد. با گذر زمان و کار کردن کولر این فیلتر ها با گرد و غبار پوشیده میشود و تشکیل رسوبات و ذرات گرد و خاک درون آن منجر می‌شود که کارایی کولر پایین بیاید و خنک کنندگی  آن کاهش پیدا کند.

عوامل زیر ممکن است در این مورد تأثیرگذار باشند:

  • کاهش جریان هوا: ذرات خاک و گرد و غبار موجود در فیلتر پنل می‌توانند به اندازه کافی جمع شوند تا مانع ورود جریان هوا به درون کولر گازی شود. این مسئله باعث کاهش انتقال حرارت توسط کولر شده و در نتیجه باعث کاهش سرمای کولر گازی می‌شود.
  • ایجاد فشار بر کمپرسور: با تجمع گرد و خاک درون فیلتر پنل، فشار هوا درون کولر افزایش می‌یابد. این موضوع باعث دشوار شدن برقراری جریان هوای داخل و دفع هوای گرم به بیرون می‌شود و سرمای کولر گازی را به طور قابل توجهی تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  • کارکرد بیش از حد کمپرسور: به دلیل کم  شدن جریان هوا درون کولر، کمپرسور برای تولید سرما بیشتر و  سخت تر کار می‌کند. این موضوع باعث افزایش مصرف برق و نیروی مکانیکی توسط کمپرسور می‌شود، در نتیجه عمر مفید کمپرسور کاهش می‌یابد.

خلاصه کلام، تمیز نبودن فیلتر پنل داخلی باعث کاهش سرمای تولید شده توسط کولر گازی می‌شود  وقتی که مسیر خروجی باد کولر گازی مسدود می‌شود، جریان هوا در داخل کولر کاهش می‌یابد. این مشکل می‌تواند به تراکم یخ در کویل‌ها و به طور کلی مسدود شدن جریان هوا منجر شود. فیلترهای کولر گازی قابلیت جدا کردن و شستشو را دارند. اگر با شستشو و تمیز کردن فیلترها مشکل برطرف شده، نیازی به حضور تعمیرکار نیست. اما اگر نمی‌توانید این مشکل را برطرف کنید، به تعمیرکار کولر گازی مراجعه کنید.

کاهش سرمای کولر گازی به علت خراب بودن بورد

“در داخل هر کولر گازی، یک بورد قرار دارد که به عنوان یک کنترل کننده برای پروسه های کولر گازی عمل می‌کند. خراب شدن این بورد باعث می‌شود که کولر نتواند هوای سردی تولید کند و یا به طور کلی هوا را به بیرون منتقل نکند. بورد در قسمت داخلی کولر گازی قرار دارد و تعمیر آن به کارشناسان مختص این حوزه اطلاع می‌رسد. مشکل در بورد کولر گازی عموماً در ابتدای راه اندازی کولر (یا بلافاصله پس از شروع عملکرد آن) مشخص می‌شود، زیرا عموماً اشتباهات کارخانه در فرآیند تولید کولر گازی علت این مشکل می‌باشند.

کاهش سرمای کولر گازی به علت خرابی ترموستات

ترموستات ‌ها مسئولیت تنظیم دما در دستگاه‌های سرمایشی را بر عهده دارند. هنگام تنظیم دما در کولر گازی، از ترموستات استفاده می‌شود. اگر بعد از مدتی ترموستات از تغییر دمای مستمر دچار مشکل شود، ممکن است ناصحیح کار کند و باعث کاهش سرمای کولر گازی شود. خرابی ممکن است به دلیل مشکلات در اتصالات یا خراب شدن کلی ترموستات باشد. برای تعمیر و تعویض این بخش، بهتر است با تعمیرکاران تماس بگیرید؛ زیرا این کار نیازمند تخصص است.

ایراد کمپرسور کولر گازی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله:

  • خرابی موتور: اگر موتور کمپرسور دچار خرابی شود، کولر گازی قادر به تولید فشار کافی برای گردش فرآیند سرمایشی نخواهد بود.
  • نشت گاز: اگر گاز مبرد از سیستم کمپرسور نشت کند، فشار درون سیستم کاهش می‌یابد و کولر قادر به تولید سرمای کافی نخواهد بود.
  • فشار ناکافی: اگر فشار گاز درون سیستم کمپرسور تنظیم نشده یا پایین است، عملکرد کولر گازی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و سرمایی که تولید می‌کند کاهش می‌یابد.
  • خرابی و یا کثیف شدن فیلترها: اگر فیلترهای هوا یا فیلترهای مبرد کولر گازی کثیف یا خراب شده باشند، جریان هوا و همچنین جریان گاز مبرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است سرمایی که تولید می‌شود کاهش یابد.

اگر کمپرسور کولر گازی مشکل داشته باشد، سرمای تولید شده توسط کولر کاهش می‌یابد یا حتی ممکن است کولر اصلاً کار نکند. در چنین مواردی، برای رفع مشکل، نیاز است تا توسط تکنسین مجرب کمپرسور کولر گازی بررسی و تعمیر شود.

ایراد کمپرسور کولر گازی می‌تواند به چند دلیل باشد. در ادامه برخی از این ایرادات را بررسی می‌کنیم:

  • کمپرسور خراب یا دچار اتلاف برق است: در این صورت، کمپرسور قادر به فشرده کردن مبرد نیست و عملکرد سیستم خنک کننده کم می‌شود.
  • مشکل در شیرهای کنترل فشار: شیرهای کنترل فشار واحد کمپرسور در صورت غیرفعال شدن یا برخورد با خرابی، می‌توانند باعث کاهش سرمای کولر گازی شوند.
  • مشکل در داخل شاسی ها و لوله ها: آلودگی، چسبندگی، خرابی یا تراکم در داخل لوله ها می‌توانند اجازه عبور صحیح مبرد را ندهند و برای ایجاد سرمای کافی از دست دادن ظرفیت کولر گازی منجر شوند.
  • شارژ ناکافی مبرد: اگر میزان مبرد در کولر گازی کافی نباشد، سرمای تولیدی کاهش می‌یابد و عملکرد سیستم ضعیف می‌شود.
  • مشکل در فن ‌ها: فن های کولر گازی مسئول انتقال حرارت به خارج از واحد کمپرسور می‌باشند. در صورت خرابی یا کثیف شدن فن ‌ها، این عملکرد می‌تواند مختل شده و سرمای تولیدی کاهش یابد.
  • عدم تنظیم صحیح ترموستات: اگر ترموستات کولر گازی به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است تولید سرما کمتر از حد باشد.
  • اشکال در برق رسانی به کولر گازی: در صورت بروز مشکل در واحد برقی کولر گازی مانند نرسیدن برق به ترموستات، خرابی سیم کشی، قطعی برق و… ممکن است سرما دهی کولر گازی کاهش یابد.

در صورتی که کولر گازی شما عملکرد نادرستی دارد و سرمای مناسبی تولید نمی‌کند، بهتر است از نمایندگی کولر گازی خود در این رابطه کمک بگیرید.

کاهش سرمای کولر گازی با سوختن فن:

سوختگی فن یکی از علل رایج کاهش سرمای کولر گازی است و باعث می‌شود فن از کار بیفتد. مدل کولر گازی تعیین کننده این است که آیا فن به صورت قابل مشاهده از بیرون عمل می‌کند یا خیر؛ برخی کولرها به گونه هستند که حرکت آن به چشم قابل مشاهده است، اما در برخی دیگر برای بررسی کارکرد فن نیاز به بازکردن بدنه بیرونی کولر گازی است. در صورتی که مطمئن نیستید که آیا فن به خوبی کار می‌کند یا خیر، بهتر است طبق دستور العمل‌های نصب که در دفترچه های کولر گازی آمده است، بدنه بیرونی کولر را باز کنید و عملکرد فن را بررسی کنید. اگر فن کار نمی‌کرد، با نمایندگی کولر گازی خود تماس بگیرید.

کاهش سرمای کولر گازی به دلیل کم شدن گاز کولر

یکی از عوامل شایع کاهش سرمای کولر گازی، کمبود یا اتمام گاز کولر گازی است. تقریباً همه کولرهای گازی برای تولید هوای سرد نیاز به گاز دارند و بدون آن، عمل تبرید به درستی انجام نمی شود. علاوه بر این، کمبود گاز در کولر گازی مشکلات فرعی را به همراه دارد. به عنوان مثال، فشار بر کمپرسور کولر گازی اعمال می شود. گاهی اوقات ممکن است گاز نشت داشته باشد و در این صورت کولر نمی تواند به خوبی سرمایش را انجام دهد. برای تشخیص نشت گاز، می توانید کمپرسور را بررسی کنید و بررسی کنید که آیا روغن از آن خارج می شود و لکه های روغن درون کولر دیده می شود. همچنین استفاده از صابون و ایجاد حباب از آن در صورت نشت، یکی دیگر از روش های تشخیص این مسئله است. اگر گاز کولر شما تمام شده است، باید آن را شارژ کنید. عموماً نوع گاز مصرفی کولر گازی روی محفظه آن به صورت دقیق نوشته شده است. بعد از شناسایی این مشکل، باید با نمایندگی فروش کولر گازی خود تماس بگیرید تا گاز کولر گازی شما را مجدداً شارژ کنند.

کاهش یا نشت گاز مبرد در کولر گازی معمولا به دلیل وجود ترک و یا آسیب در سیستم خنک کننده رخ می‌دهد. گاز مبرد درون کولر گازی به عنوان ماده خنک کننده استفاده می‌شود و طبق چرخه ترمودینامیکی، برای خنک نمودن هوا، گاز مبرد داخل و خارج از کمپرسور به صورت متناوب فشرده و باز می‌شود.

اگر کولر گازی شما گاز مبرد را نشت داده باشد، مقدار گاز موجود در سیستم کاهش خواهد یافت که باعث کاهش عملکرد و سرمایش مناسب کولر گازی می‌شود. به علاوه، نشت گاز می‌تواند باعث خرابی قطعات دیگر سیستم شود.

همچنین، با کاهش گاز مبرد در سیستم، عملکرد کولر گازی کاهش می‌یابد و بدین ترتیب ممکن است نتواند هوا را به خوبی سرد کند.

کاهش سرمای کولر گازی با گرفتگی کندانسور

یکی از موانع قابل توجهی که می‌تواند تولید کولر گازی را کاهش دهد، کثیف شدن و گرفتگی کندانسور آن است. کندانسور هوای گرم شده را از کمپرسور دریافت کرده و دمای آن را پایین می‌آورد تا گاز در داخل آن تبدیل به مایع شود و سرمای مورد نیاز را به خارج از دستگاه منتشر کند. به طور معمول، لوله کندانسور به مرور زمان دچار گرفتگی می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد، تبادل حرارت به خوبی انجام نمی‌شود و کارکرد سرمایشی کولر گازی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر این گرفتگی ادامه یابد و کندانسور به درستی تمیز نشود، ممکن است منجر به خرابی کمپرسور شود. برای حل این مشکل در کولر گازی، بهتر است کندانسور را خارج کرده و آن را تمیز کنید. شستن کندانسور با استفاده از آب به راحتی امکان پذیر است. با این حال، به دلایل حساسیت این قطعه، مناسب است تمیز کردن آن را به یک تعمیرکار مجرب در زمینه تعمیرات کولر گازی بسپارید تا جای گذاری صحیح کندانسور بدون خسارت به سیستم کلی کولر گازی انجام شود.

کاهش سرمای کولر گازی به علت گرم شدن کمپرسور

کاهش سرمای کولر گازی به دلیل گرم شدن کمپرسور اتفاق می‌افتد، بخصوص زمانی که کمپرسور مستقیماً در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد. این مشکل ممکن است باعث عدم کارایی کولر گازی شود و در مواردی ناشی از گرمای محیط باشد، به ویژه زمانی که دما بیشتر از ۵۰ درجه سانتیگراد است. برای حل مشکل تابش نور خورشید، می‌توانید از سایه بان استفاده کنید یا جای کولر گازی را به محل دیگری منتقل کنید.

کاهش سرمای محیط به دلیل انتخاب ظرفیت نامناسب

ظرفیت نامناسب کولر گازی به معنای انتخاب یک واحد کولر گازی با قدرت یا ظرفیت بیشتر یا کمتر از نیاز واقعی محیط است. این وضعیت ممکن است پیش بیاید زیرا عوامل مختلفی مانند اندازه فضای سرمایشی، عایق بندی دیوارها و سقف، تعداد افراد حاضر در فضا، تعداد و قدرت دستگاه‌های الکتریکی و حجم سرما دهی در نظر گرفته نشده است.

ظرفیت نامناسب کولر گازی می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. اگر کولر گازی با ظرفیت کمتر از نیاز استفاده شود، نمی‌تواند به طور کامل فضای مورد نظر را خنک کند و دمای داخلی بالا می‌رود. در نتیجه، افراد در فضا احساس عدم راحتی می‌کنند. همچنین، کارکرد بیش از حد فعالیت کولر گازی در این شرایط، به مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، اگر کولر گازی با ظرفیت بیشتر از نیاز استفاده شود، به طور غیر ضروری انرژی بیشتر مصرف می‌شود و همچنین ممکن است دمای داخلی خیلی کم شود و افراد در فضا احساس سرما کنند.

بنابراین، برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی، باید عوامل مختلفی مثل مساحت فضا، تعداد افراد، حجم سرما دهی و دستگاه‌های الکتریکی در نظر گرفته شود تا توان بازدهی و بهره وری مناسبی داشته باشد و باعث راحتی و آرامش افراد در فضا شود. بهتر است برای انتخاب بهترین ظرفیت، با مشاوره از تکنسین های متخصص در این زمینه نیز مراجعه کنید.

سخن پایانی

شرکت تهویه گستر ویسمن یک شرکت بازرگانی و مشاور در زمینه تهیه و توزیع انواع سیستم های تهویه مطبوع مرکزی صنعتی، تجاری و خانگی است. ویسمن یک نشان معتبر تجاری ایرانی و یک نام تجاری درخشان و پرآوازه در صنعت تهویه مطبوع ایران است. برند ویسمن تضمین کننده کیفیت و کارکرد مطلوب کالاهای خود می‌باشد با نمایندگی مجاز در سراسر کشور برای پاسخگویی به مشکلات شما عزیزان می‌باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
share-icon

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*